Dapatkan Videousahawan

klik disini untuk mengetahui kaedah menjana pendapatan internet yang terbukti

TANAH RUNTUH : Manusia cepat lupa

Tanah runtuh, 2 beradik maut

ANGGOTA penyelamat membawa keluar mayat Nurul Intan Sarina Roslan, salah seorang daripada dua mangsa korban tanah runtuh yang menimbus sebuah rumah di Km. 8, Ulu Yam Perdana, Selangor, semalam.
Di HULU SELANGOR pada 30 Nov. – Dua beradik mati tertimbus dalam kejadian runtuhan tanah yang menimpa sebuah banglo setingkat di Lot 110, Jalan Belida 1, Ulu Yam Perdana, di sini awal hari ini.
Dalam kejadian kira-kira pukul 5.30 pagi itu, Noratirah Roslan, 16, dan adiknya Nurul Intan Sarina, 9, sedang tidur dalam bilik mereka manakala ibu bapa serta tiga adik-beradik yang lain tidur di bilik utama apabila tebing di belakang rumah berkenaan runtuh, lalu menghempap rumah itu yang dibina di kawasan lereng bukit.
Ibu kedua-dua beradik itu, Azizan Madon, 42, berkata, beliau bersama suaminya, Roslan Mohd. Jalil, 49, dan tiga lagi anak mereka, Norlisa Azira, 8, Anis Afina, 6, dan Norman Afiq, 3, kemudiannya berjaya menyelamatkan diri melalui bumbung rumah.
Pasukan penyelamat hanya berjaya membawa keluar mayat Noratirah pada 12.55 tengah hari manakala adiknya kira-kira pukul 3.25 petang. Difahamkan mayat kedua-dua mangsa tertimbus sedalam 2.3 meter dalam jarak 1.5 meter.
Ketika ditemui pemberita di tempat kejadian TANAH RUNTUH, Azizan berkata, kejadian TANAH RUNTUH itu hanya disedarinya pada pukul 7 pagi ketika bangun dari tidur.
“Saya rasa bilik tidur saya jadi kecil dan apabila keluar saya dapati bilik belakang tempat dua anak saya telah dihempap tanah.
“Dia hanya berpakaian tidur dan tidak memakai selipar. Saya memang kenal keluarga mangsa, suaminya bekerja sebagai juruterbang FireFly,” katanya.
Ketua Bahagian Ketenteraman Awam Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Hulu Selangor, Asisten Supritendan Zaldino Zaludin berkata, seramai 140 anggota daripada pelbagai agensi penyelamat dikerah dalam operasi mencari mayat mangsa yang terperangkap.
Jelasnya, kes itu diklasifikasikan sebagai bencana alam dan mati mengejut akibat TANAH RUNTUH.


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

TANAH RUNTUH : Polisi

TANAH RUNTUH: KAWASAN BERISIKO
Kawasan yang pernah mengalami tanah runtuh. Cerun atau saliran air. Potongan atau tambakan. Lereng bukit yang sedang dibangunkan.

SEBELUM KEJADIAN TANAH RUNTUH
Tanda - Tanda Tanah Runtuh Pancuran atau resapan di kawasan tanah. Kesan lubang atau rekahan tanah. Tanah berganjak. Tapak asas atau konkrit retak atau terjongket. Retak atau rekahan pada dinding, tembok atau tiang. Kerosakan paip air, gas atau pembentung bawah tanah. Tiang telefon, elektrik dan pagar menjadi condong. Jajaran barisan pagar berubah. Jalan mendap Pintu atau tingkap sukar ditutup.Persediaan Dapatkan maklumat tentang kawasan tanah runtuh. Tanam tumbuhan tutup bumi pada cerun. Bina tembok penahan atau buat saliran air.

SEMASA KEJADIAN TANAH RUNTUH
Hubungi segera pihak berkuasa. Beri amaran kepada keluarga dan jiran anda. Berpindah segera apabila keadaan menjadi bahaya atau apabila diarahkan pihak berkuasa.Di dalam rumah Duduk diam di dalam bangunan. Berlindung di bawah meja, kerusi atau perabot yang kukuh.Di luar rumah Jauhi laluan dan kawasan tanah runtuh. Lari ke arah tanah tinggi yang jauh dari bahaya. Jika ternampak aliran air, tanah, batu dan tumbuhan segera berlindung di sebalik rimbunan pokok. Jika tiada pilihan segeralah peluk tubuh anda, membongkok seperti bola, lindungi kepala, duduk dan bersedia menghadapi sebarang keadaan.

SELEPAS KEJADIAN TANAH RUNTUH
Jauhi kawasan runtuhan. Periksa keadaan keluarga dan jiran anda, beri rawatan pertolongan cemas jika ada yang tercedera atau sakit. Beri bantuan kepada jiran dan golongan kurang upaya. Dengar pengumuman radio. Awas banjir boleh berlaku selepas tanah runtuh. Periksa tapak rumah dan tanah dipersekitaran anda. Laporkan sebarang kerosakan kemudahan awam. Dapatkan nasihat pakar untuk membangunkan semula rumah atau bangunan di tapak yang sama.


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

TANAH RUNTUH : Beribu dipindahkan

TANAH RUNTUH : Seramai 3,000 hingga 5,000 penduduk di kawasan perumahan bertingkat berhampiran lokasi tanah runtuh di Bukit Antarabangsa telah diarahkan supaya berpindah segera.Kor Kejuruteraan Angkatan Tentera Malaysia sedang membuat laluan pejalan kaki bagi tujuan memindahkan penduduk terlibat, kata Ketua Polis Selangor Datuk Khalid Abu Bakar.Namun Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan yang turut melawat tempat kejadian berkata terdapat penduduk yang masih enggan berpindah. "Kita meminta penduduk berhampiran agar berpindah kerana dilaporkan masih terdapat pergerakan tanah berlaku," katanya. Beliau juga berkata kerajaan Selangor telah menyediakan penempatan sementara untuk menempatkan mereka.Kejadian tanah runtuh jam 4 pagi tadi telah mengakibatkan jalan utama ke kawasan perumahan terbabit terputus dan beratus orang terperangkap di Bukit Antarabangsa. Mereka yang terperangkap .Sementara itu, Bernama melaporkan, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kerajaan tidak akan membenarkan mana -mana pembangunan dijalankan di kawasan berbukit berisiko tinggi bagi mengelakkan tragedi tanah runtuh berulang, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.Sehubungan itu, katanya, pemaju diminta jangan lagi menekan kerajaan untuk melobi bagi mendapatkan kelulusan untuk membangunkan sesuatu projek dikawasan itu."Saya fikir tidak ada alasan lagi untuk jalankan pembangunan di atas tanah yang curam dan tinggi yang berisiko tinggi. Ambil sikap pencegahan adalah lebih baik daripada sesuatu kejadian yang mungkin berlaku.
Sehingga 10.30 pagi tadi, polis mengesahkan tiga orang telah terkorban dalam kejadian TANAH RUNTUH itu yang menimbus 14 buah banglo di Taman Bukit Mewah dan Taman Bukit Utama di kawasan Bukit Antarabangsa.Kejadian TANAH RUNTUH kira-kira pukul 4 pagi tadi itu berlaku ketika kebanyakan penduduk di kawasan perumahan itu sedang tidur apabila lereng bukit berhampiran runtuh dan menimbuskan banglo-banglo berkenaan.Najib turut meminta supaya kerajaan tidak dipersalahkan sekiranya sesuatu kawasan yang telah tidak dibenarkan dilakukan pembangunan, tidak lagi berisiko selepas ini."Kita terpaksa ambil pendirian kalau terbukti kawasan itu berisiko tinggi. Kalau tidak boleh diterima, mereka yang tinggal di kawasan itu kena terima hakikat bahawa mereka mungkin terdedah kepada bahaya," katanya.

Kerajaan juga telah mengambil langkah memindahkan lebih daripada 2,000 penghuni satu blok kondominium yang terletak berhampiran kawasan kejadian TANAH RUNTUH.


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

TANAH RUNTUH : 6 Terperangkap

TANAH RUNTUH , setakat jam 4.30 ptg dipercayai 6 orang masih teperangkap sedangkan hujan masih terus turun. Operasi mencari dikejadian TANAH RUNTUH masih diteruskan 24 jam kerana anjing pengesan dapat menghidu ada mangsa yang tertimbus.Apa yang diharapkan mereka masih hidup dalam kejadian TANAH RUNTUH. Kejadian TANAH RUNTUH ini juga telah menyebabkan anak sungai di pinggir TANAH RUNTUH ini di timbus oleh runtuhan tanah TANAH RUNTUH.


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

TANAH RUNTUH : Bukit Antarabangsa

TANAH RUNTUH: Tiga orang dilaporkan terkorban dalam kejadian tanah runtuh di kawasan Bukit Antarabangsa, Hulu Klang setakat ini, termasuk seorang ibu dan anaknya.
Manakala lapan lapan orang lagi dikhuatiri terperangkap dalam kejadian tanah runtuh jam 4 pagi tadi yang menyebabkan 14 banglo di Taman Bukit Mewah dan Taman Bukit Utama di kawasan Bukit Antarabangsa dekat ibu negara, tertimbus.Menurut laporan media, 15 lagi mengalami kecederaan.
Sultan Selangor turut berangkat meninjau tempat kejadian TANAH RUNTUH.Turut ke tempat kejadian TANAH RUNTUH ialah Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Timbalannya, Datuk Seri Najib Tun Razak. Perdana Menteri telah mengarahkan supaya semua projek di kaki bukit di sekitar Bukit Antabangsa dihentikan sementara menunggu selesai kajian kestabilan tanah di Jalan Institut Kerjaraya Malaysia.
Sebelum itu, Ketua Polis Selangor Datuk Khalid Abu Bakar yang berada di tempat kejadian TANAH RUNTUH memberitahu, 93 mangsa dalam kejadian tanah runtuh yang menimbus 14 buah banglo di aman Bukit Mewah dan Taman Bukit Utama di kawasan Bukit Antarabangsa itu berjaya menyelamatkan diri, lapor Bernama.
Sebelum itu, jurucakap Persatuan Bulan Sabit Merah (PBSM) yang berada di empat kejadian TANAH RUNTUH berkata terdapat empat mangsa korban dalam insiden kira-kira jam 4 pagi tadi. PBSM juga melaporkan kira-kira 15 orang pula dilaporkan cedera dan telah dihantar ke Hospital Kuala Lumpur untuk mendapat rawatan, lapor Bernama.Banglo yang tertimbus itu melibatkan lapan unit banglo di Taman Bukit Utama dan enam unit di Taman Bukit Mewah, demikian menurut jurucakap bomba dan penyelamat yang berada di tempat kejadian TANAH RUNTUH. Salah sebuah banglo terlibat ialah milik ketua setiausaha sulit Perdana Menteri Datuk Mohamed Thajudeen Abdul Wahab.Kejadian tanah runtuh itu telah mengakibatkan jalan utama ke kawasan perumahan terbabit terputus dan beratus orang terperangkap di Bukit Antarabangsa.
Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Antarabangsa Azmin Ali yang kini melawat tempat kejadian TANAH RUNTUH berkata pergerakan tanah masih berlaku dan bekalan elektrik di beberapa kawasan perumahan di Bukit Antarabangsa terputus.
Thajudeen tidur di rumah ibu Sementara itu, menurut laporan Bernama, Ketua Setiausaha Sulit Perdana Menteri Datuk Mohamed Thajudeen Abdul Wahab terselamat dari kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa, Hulu Klang, pagi tadi kerana berada di rumah ibunya di Kampung Baru di sini, semasa kejadian itu.Mohamed Thajudeen berkata beliau bersama empat anggota keluarganya tinggal di rumah ibunya pada malam itu selepas beliau pulang lewat kerana menjalankan urusan rasmi.Katanya beliau dimaklumkan mengenai kejadian TANAH RUNTUH itu kira-kira 4 pagi oleh jiranya dan tiba di tempat kejadian TANAH RUNTUH pada lima pagi.Mohamed Thajudeen yang sudah menetap di rumah itu selama 20 tahun berkata beliau terkejut melihat apa yang berlaku setibanya di situ."Saya bersyukur kepada Allah kerana terselamat dari kejadian ini.Mungkin ini adalah hikmah Tuhan yang menyebabkan saya tinggal di rumah ibu dan tak bagi saya tinggal di Bukit Antarabangsa (pada masa kejadian)," katanya kepada pemberita di tempat kejadian TANAH RUNTUH.


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

The Thinking School

THE THINKING SCHOOL PROGRAMME

Planning

The first and most important step is to help you assess what you already do and work with you on a strategic plan. This will be done in partnership with your teaching and learning development team. The aim will be to help your school community build a culture that supports quality thinking and independent learning.

Implementation

After discussion with you about your needs, an experienced consultant will be assigned to your school to provide support and guidance throughout the whole process of implementing the strategic plan and arranging appropriate training for staff. The menu of training opportunities we can offer includes modules on:

Teaching learners to use effective tools and strategies to develop quality thinking.
Making learning more reflective through philosophy and metacognition.
Developing a school culture where Habits of Mind such as curiosity and persistence flourish.
Helping learners to understand rich concepts and essential questions in all subjects.
Evaluating and assessing teaching and learning for better thinking.

Formal Recognition as a Thinking School

The Centre for Cognitive Education at Exeter University will provide you with a means by which you can assess your school's progress towards becoming a Thinking School following this process of planning, implementation and review. If you can meet the criteria developed by Exeter University you can apply for a certificate of recognition from the university as a Thinking School and will receive a mark to add to school literature. This mark will include the university logo.

Partnership

We will work with you throughout the process of you acquiring 'Thinking School' status and creating a culture where thinking and learning can flourish. We will also link with other schools that have made similar commitments. We consider that two years is a likely timescale to work together.


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Pemikiran

Apabila dikatakan 'pemikiran' mesti melibatkan beberapa perkara;
1. Objek
2. Pengetahuan sedia ada dalam otak kita
3. Otak sebagai jentera dalam pemikiran
4. Realiti yang ingin difikirkan.

Kita yang dididik dengan sistem 'ala barat' sudah tentu akan berfikir secara barat walaupun telah terbukti mereka mereka tidak sehebat sistem khilafah islam yang pernah berjaya mencapai tahap kemiskinan sifar semasa khalifah Umar Ibnu Aziz memegang tampuk Khilafah islamiah dulu.Berbanding sistem ekonomi kapitalis sekarang ; yang kaya semakin sombong, yang miskin semakin terhina. Belum ada negeri yang berjaya dinobatkan' negeri tidak ada orang miskin'.

Kita selalu berfikir yang putih itu baik,yang hitam itu buruk walhal apabila umat islam mengerjakan haji mereka berebut-rebut untuk mencium batu hitam. sebab apa ? kita dah dilatih oleh cara fikir orang barat yang 'putih'.

Kita telah diajar kebahagian itu adalah bila kita kaya, ada rumah besar, ada kereta besar, ada pangkat tinggi , ada bini besar dan macam-macam yang besar...
walhal orang miskin pun layak bahagia apabila dia hidup diredhai oleh Allah swt. berbanding dengan Bill Gate yang tak tentu lagi kesudahannya tu...mana tau di ikut jejak Yusuf Islam.


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Thinking and learning

David Leat reflects on the contribution of cognitive acceleration through science education (CASE) and the way in which initiatives such as this can contribute to thinking communities
AAlthough I am not a scientist, Philip Adey's work on CASE inspired me in the early 1990s when I was a PGCE tutor. Three things mark out his work for me:

The practical application, through CASE, of powerful ideas about thinking and learning.
The focus on professional development or teacher learning issues in making CASE work.
Its illuminating common sense about raising attainment – we need to do something different not more of the same.

It is not uncommon to hear a teacher say ‘we have done thinking skills’.

I wince inwardly. I find the statement a real shock, so let me think through that reaction. Firstly I am puzzled by what that means – it could mean that we have had a training day, or that some teachers have used some thinking approaches in their teaching, or that the school has had teaching thinking as a priority and has now moved on to another priority. All of these scenarios leave so much unsaid. Secondly I just cannot understand how a school can have ‘done’ thinking skills in the sense that you can finish dealing with thinking. In my mind, if once you start ‘doing’ thinking skills you would never finish, because it is so much bound up in a philosophy of education and a state of mind.

Ref: http://www.teachingexpertise.com/articles/from-thinking-skills-to-thinking-schools-2119


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

'ngalah, ngalih ,ngarok'


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Thinking Schools

Thinking Schools - Leading your community


In this section we put forward as a key element in a definition of a ‘thinking school’ is its ability to lead its community. We conclude that community leadership can act as an appropriate initial stimulus to begin the journey of becoming a ‘thinking school’.

Analysis of the interviews with the heads undertaking the study revealed three common themes worthy of investigation. Firstly they all expressed the view that education was more than academic study – it was about personalised learning. One head spoke of their deeply held belief that many children deemed failures within the education system were in fact good learners who could use academic skills to great effect in their personal lives. As a consequence schools may be increasingly failing children by being unable to engage learners with the curriculum and teaching they value. Another argued that for children to succeed different forms of personal engagement in learning were required.

Secondly, all the heads were concerned with the self-image of children. In particular, the notion that education must be concerned with building resilience within children to enable them to succeed in a rapidly changing world. This included ideas that children would need to learn, unlearn and relearn concepts, skills and knowledge throughout their life. Thus making mistakes should be recognized as external to the image of the self. Education should boost the self-image of learners and seek to minimise personal feelings of failure.


Finally, all the heads referred to the importance of teaching techniques that involved a great deal of negotiation and discussion with learners. The outcome such negotiations should be that the curriculum is no longer the possession of teachers to hand down to learners, but a communal task of effort where the teacher acts as model learner.

Each head believed they were to some extent ‘out of step’ with current National Curriculum guidance. In answer to the following question: ‘Do you feel you are doing something different to the centralized reform agenda?’ there was almost universally agreement in the responses of those interviewed. That each school was attempting a path ‘less trod’ shone through the data and reflected that each school was trying to achieve something they saw as specific to their own and their communities needs. Interestingly, some respondents thought that the centralized reform agenda was moving closer to their own view of education, but were not entirely confident in this.

Each head believed that their internal school culture was an influence on the culture of the wider community. The key to this interaction was seen as the ability of the school to clearly communicate why their children ‘needed’ the innovations that were taking place to both parents and pupils. This suggests that a key component in defining a ‘thinking school’ is a commitment to take actions to involve the community in seeking to improve the future life chances of its children. This commitment involves communicating to the community why the school feels such innovations are important. Although it is too strong to say these schools are enriching their communities, they are striving to involve their communities in agreed paths to improvement.




The Community of Enquiry

Fisher (1998) seeks to define ‘community’ as a principle of action. It is more than a group of parents, pupils and teaching staff. A true community is a way of life that:

• embodies as a principle the freedom of expression of individuals

• makes critical reasoning not convention the arbiter of moral judgement

• is organic in the sense that its working procedures and values are open to adaptation

• is democratic in ensuring that all its members have a right to a voice and a vote.

(Fisher 1998 p59)

For Fisher community is central to thinking as it is through community, as a principle of action, that problems are resolved. This definition of community does not differentiate between the school and its constituency as, for Fisher, there is no limit to group size when creating a mandate for action.

''Teaching thinking is not only about creating a community of enquiry in the classroom. There is a ‘community of enquiry’ internal to the school and one which embraces the broader community that the school serves. Discussion is key to the process of creating a community. The kind of discussion in question is oral debate that ‘requires speakers to put themselves in another’s place in order to know how to communicate information so as to be comprehensible to others’ (Fisher 1998).

Many schools do not ask parents to put themselves in its position, let alone offer an opportunity to take the role of speaker for the institution. Fisher argues that a community is a ‘rational structure for maximizing effective thinking and a moral structure of mutual respect and shared democratic values’ (Fisher 1998). Drawing upon Vygotsky he argues that our intellectual range can always be extended through the mediation of and interaction with others, by the social distribution of intelligence. This not only has implications for classroom practice, but also to the way schools are managed and the wider community is made part of the consultative and problem solving process

R : http://www.creative-corner.co.uk/schools/thinking_heads/community.html


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

Di Manakah Orang Melayu ?

Di manakah agaknya orang melayu ?. Itulah persoalan yang perlu diselesaikan oleh kita.
Semua peniaga orang cina dari yang beli besi buruk sampai yang buka gedung besar.
Bukan setakat di darat, di laut pun orang cina yang kuasai...habis laut tu diblok dengan sebesar-besarnya rumah rakit. Ikan mahal-mahal dibelanya ,ikan merah ,siakap, kerapu...semua harga puluhan ringgit. mujur diberinya makan ikan baja bukan dedak.

Bila kita beli ayam, ladang ayam pun orang cina juga yang buka besar-besar. Dulu sebulan setengah baru dijual sekarang tak tau dimakan apa, sebulan dah sedia dijual...yang peliknya berebut kita beli. Hari-hari penuh KFC dan Mc.B.

Apa lagi, ladang sayur, tebu , jagung , pisang ...semua orang cina taukenya.

Di sekolah cikgu , Melayu paling ramai.
Nabi kata niaga punca 90% rezeki, tapi orang cina yang rialisasikan.

Memang patut pun ada orang melayu hantar anak sekolah di sekolah SJKC.

Selalu kita bagi alasan "mereka boleh laa, membuju lalu melintang patah. Mana ada halal haram". Tapi orang melayu sekarang pun apa kurangnya...buka setakat jadi kaki 4 nombor, malah jadi bomoh nombor tu. Tapi bukan semua melayu macam tu kot.


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy