Dapatkan Videousahawan

klik disini untuk mengetahui kaedah menjana pendapatan internet yang terbukti

PTK44 : Definisi dan tujuan

2. Definisi dan tujuan

Dari segi terminologinya insentif bermaksud perangsang, penggalak dan pendorong. Mengikut Glasser (1969) insentif merupakan perkara-perkara yang diwujudkan untuk memberikan galakan,dorongan dan stimulasi kepada seseorang untuk mencapai sesuatu matlamat atau sasaran.
Ganjaran mengikut Kamus Dewan pula bermaksud sebagai hadiah (untuk perbuatan baik dan lain-lain). Mengajari pula bermaksud membalas jasa dengan hadiah yang diberikan kepada seseorang secara individu atau kumpulan.
Justeru Glasser (1969) dalam bukunya School without failure, mengatakan bahawa insentif kepada pelajar adalah alat penggerak kepada perlakuan untuk membangkitkan tindakan-tindakan. Begitu juga yang akan berlaku jika para pendidik diberi insentif yang bersesuaian dengan mereka maka mereka akan terdorong untuk melakukan tindakan-tindakan yang positif dalam kerjaya keguruan.
Mengikut Dr. Ahmad Atory Hussin (1996:188) mengatakan motivasi atau dorongan adalah alat penggerak kepada perlakuan untuk membangkitkan tindakan yang berpunca dari satu motif atau beberapa motif. Menurut Lee Sho Mee (1995), motivasi juga merujuk kepada kecenderungan daripada diri seseorang yang dapat mempengaruhi tingkah lakunya.
3.0 Sejauh mana saya sebagai pemimpin di sekolah memotivasikan para pendidik demi menjayakan matlamat memartabatkan profesion keguruan
Dalam dunia pendidikan yang serba mencabar kini, negara memerlukan para pendidik yang bukan sahaja berkualiti tetapi juga bermotivasi tinggi. Menurut Abdullah Sani (2005), guru yang mempunyai motivasi tinggi adalah guru yang dinamik, cekap dan sentiasa mempelbagaikan usaha bagi memajukan pengajaran dan pembelajaran. Pada kebiasaannya motivasi yang baik mendorong seseorang itu supaya terus berminat dengan aktiviti atau kerjaya yang mereka ceburi.

Cita-cita untuk mencapai misi dan visi sekolah mestilah dikongsi bersama oleh semua warga Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Alam 2 dan usaha itu juga perlu dibantu dengan adanya guru-guru yang bermotivasi tinggi. Apabila guru-guru ini memburu misi dan visi sekolah maka akhirnya mereka akan menunjukkan kecemerlangan dalam profesion mereka sehingga ia akan meningkatkan martabat keguruan .
Justeru saya sebagai pemimpin pendidikan di sekolah telah berusaha memotivasikan guru-guru supaya memiliki etika guru yang cemerlang . Melalui pelbagai program atau aktiviti kami telah menekankan kepada guru-guru supaya mengapikasikan konsep etika guru cemerlang iatitu menghayati objektif program,membuat perancangan rapi, menunjukkan keterampilan mampan, sistem pemantauan yang berkesan, akhlak mulia, teladan yang baik, bertindak sebagai fasilitaor dan pembimbing serta menerima pelajar seadanya.
Sudah menjadi harapan semua warga pendidik untuk menjadi sebahagian daripada guru-guru yang menyumbang kepada peningkatan martabat keguruan.Guru-guru yang cemerlang sentiasa bermotivasi dan mempunyai pemikiran yang menjurus ke arah hasrat matlamat fokue ke 5, PIPP. Justeru dalam usaha memenuhi cita-cita ini, saya di Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Alam 2 telah menjalankan langkah-langkah berikut untuk memotivasikan guru-guru di sekolah ini demi menjayakan matlamat memartabatkan profesion keguruan.
1. Misi dan visi sekolah yang jelas dan difahami oleh warga sekolah.
2. Memberi bidang tugas yang jelas kepada guru-guru .
3. Mewujudkan suasana kerja yang kondusif.


4. Mewujudkan peluang meningkatkan profesionalisme.


5. Memberi ganjaran kepada guru-guru .


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

0 comments: