Dapatkan Videousahawan

klik disini untuk mengetahui kaedah menjana pendapatan internet yang terbukti

PTK44 : Pengenalan

1. Pengenalan


Lumrah sifat manusia memerlukan pujian dan sanjungan setiap kali selesai melakukan
Sesuatu pekerjaan atau tugasan. Pujian atau sanjungan itu merupakan satu bentuk ganjaran yang sangat memeberi kesan yangg sangat tinggi kepada pekerja tersebut. Justeru mengikut Abdul Razak Inrahim dan Ainin Sulaiman (2000-2019) mengatakan ganjaran bertujuan untuk meningkatkan semangant dan produktiviti pekerja. Mengikut Dr. Ahmad Atory Hussin (1996) mengatakan motivasi atau dorongan adalah alat penggerak kepada perlakuan untuk membangkitkan tindakan yang berpunca dari satu motif atau beberapa motif. Pemberian insentif dan ganjaran yang bertepatan dengan individu tertentu dan pada masa yang tertentu akan dapat meningkatkan motivasi mereka sehingga akan mencapai satu tahap kecemerlangn bekerja dan apabila ini berlaku maka profesion yang mereka ceburi akan dimartabatkan pada tahap yang tinggi.
Martabat keguruan selalu diperkatakan oleh pemimpin organisasi pendidikan. Menurut penyataan dalam fokus memartabatkan profesion keguruan dalam Plan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) , memartabatkan profesion keguruan adalah meliputi beberapa perkara seperti berikut;
1. Menambahbaik sistem pemilihan calon guru.
2. Memantapkan latihan perguruan
3. Memantapkan kerjaya guru.
4. Menambahbaik persekitaran kerja dan kebajikan guru.
5. Memantapkan perancangan dan pengurusan sumber manusia.

Sementara dalam skop di Sekolah Menengah Kebangsaan seri Alam 2, memartabatkan profesion keguruan diterjemahkan sebagai sejauh mana para pendidik di Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Alam 2 dapat berkhidmat ke arah menjayakan visi dan misi yang disasarkan oleh Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Alam 2 dengan jayanya. Visi Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Alam 2 ialah “ Menjadi sekolah cemerlang di zon pasir gudang pada tahun 2009”. Dalam rangka untuk mencapai misi dan visi ini seharusnya semua guru membudayakan nilai dan etika perkhidamatan awam serta tonggak dua belas yang telah digariskan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Apabila ini berlaku maka tercapailah hasrat untuk memartabatkan profesion kegurun. Guru cemerlang dapat dinilai melalui hasil kerja mereka,cara mereka berkomunikasi, potensi diri, sumbangannya kepada kemajuan pendidikan , peribadi terpuji, dan keutuhan serta kemahiran yang dimilikinya.


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

0 comments: